úterý 15. listopadu 2016

RECENZE: V mlze | Caroline Eriksson

Share it Please



autor: Caroline Eriksson
překlad: Jana Chmura Svatošová
originální název: De försvunna
nakladatelství: Leda
rok vydání: 2016
počet stran: 240




Už podle anotace jsem věděla, že V mlze je přesně ten typ knihy, který já vyhledávám a je mou krevní skupinou. Můžu říct jedno - kniha předčila má očekávání.





Anotace:



Z VÝLETU NA OPOUŠTĚNÝ OSTROV…
Prázdninový výlet zavede Gretu, Alexe a čtyřletou Smillu přes jezero Maran (Přízrak) – opředené mýty a záhadami – na malý opuštěný ostrov. Alex s dcerou se vydají mezi stromy, Greta se v zasněné náladě zdrží na pobřeží…, a když se manžel s dcerou nevracejí, vydá se za nimi: určitě se zabrali do hry a zapomněli na čas. Volá je a horečně prohledává ostrov, je to ale marné.
…SE VRÁTILA JENOM ONA
Greta se zoufale potřebuje dovolat Alexovi, aby se ujistila, že jsou se Smillou v pořádku, a kdyby se neozval, musí zavolat policii. Jenomže její mobil v loďce není. Až po návratu do chaty ho najde schovaný pod pokrývkou. Dala ho tam ona, nebo někdo jiný? Ale kdo a proč? Během policejního pátrání před ní vyvstávají naléhavé výjevy z minulosti a začne ji trápit otázka, jestli to, co dosud považovala za skutečnost, není jen obratně vymyšlená lež. A jakou roli v celém dramatu hraje ona sama? Existuje souvislost mezi zmizením Alexe a Smilly a tím, co se stalo onoho večera před mnoha lety, kdy přišel o život Gretin otec? Kdo byla neznámá žena, která se zjevila u jejich chaty tu noc před zmizením?
A najdou vůbec Alexe a Smillu?
V mlze je psychologický thriller, kde nikdo není tím, za koho jej zprvu pokládáme, a nic není tak, jak se to zpočátku jeví.
Temné tóny atmosféry románu, charakteristické pro severské thrillery, se snoubí s pronikavou psychologií v dokonalé podobě, která předjímá velký úspěch.


Vlastní názor:



Hlavní hrdinkou a zároveň vypravěčkou je Greta, která vyrazí spolu s manželem Alexem a dcerou Smillou loďkou na opuštěný ostrov. Alex se Smillou z loďky vystoupí a jdou si obhlédnout ostrov, ale už se nevrátí...

Gretiny vzpomínky jsou zahalené mlžným oparem. Usnula? Jak dlouho čekala v loďce? Vystoupí na břeh a vydá se je hledat. Vyleze na nejvyšší vrchol, volá je, přesto podvědomě tuší, že je nenajde. Pátrá po celém ostrově až nalezne botu, která Alexovi ani Smille naštěstí nepatří. Navíc ji celou cestu pronásledují děsivé historky o místním jezeru. 

"Říká se, že voda jezera je od pradávna prokletá a její zlo má schopnost proniknout do lidí, pokřivit jim smysly a přimět je páchat strašlivé činy. Dospělí i děti v těchto končinách mizejí beze stopy, byla tu i prolita krev. Tedy podle pověstí."

V tom si uvědomí, že jim může zatelefonovat, mobil však nemá u sebe, neboť výlet byl neplánovaný a v tom spěchu si jej nevzala. Plaví se tedy zpět na pevninu. Mobil sice nakonec najde, ale na divném místě - zastlaný v posteli. Schovala ho tam ona? V tom se telefon rozdrnčí...




Po opakovaném hledání na zdánlivě opuštěném ostrově narazí na skupinku mladíků, která Gretě nažene strach, když ji nejstarší z nich ohrožuje nožem. Mohou mít něco společného se zmizením Alexe a Smilly? Členem skupinky je i tajemná dívka, kterou Greta viděla pohybovat se okolo chatek. Dívka se jmenuje stejně jako hlavní hrdinka - Greta. Náhoda?

"Běžím, abych nemusela myslet na skutečnost, že od té doby, co jsem se na lodi probrala, jsem věděla, že Alex se Smillou zmizeli. A to ještě dřív, než jsem je začala hledat. 

To nejhorší však Gretu ještě čeká, a to když navštíví oddělení místní policie a nahlásí Alexe a Smillu jako pohřešované osoby. Policistka nenachází žádný záznam o tom, že by Greta kdy byla vdaná a měla dceru... 




Prostřednictvím Gretiných vzpomínek a záblesků se postupně dozvídáme o jejím seznámení s Alexem a jejich vztahu, který nebyl až tak úplně obyčejným, jak by se na první pohled mohlo zdát. Greta často vzpomíná na dětství, kdy ji poznamenaly hádky rodičů. Otec matku častoval urážkami, podváděl ji, matka jen tiše trpěla. Když bylo Gretě osm let, stalo se něco strašného, její otec zemřel a od té doby vztah s matkou ochladl. Greta vytěsnila tuto událost z hlavy. Navštěvuje sice psychology, ale ti ji nedokáží pomoct, neboť po prvním sezení už na další nikdy nepřijde.




Začátek knihy je nabitý emocemi. Čtenář je ihned vhozen do vod zoufalství matky, jíž se ztratila dcerka s manželem. Popisy pocitů hlavní hrdinky jsou velmi autentické. Přesto s některými jejími kroky nebudete souhlasit a přijdou vám nelogické. Začne ve vás hlodat červíček pochybností a budou vás přepadat různé teorie. Já sama jsem jich měla hned několik a kladla jsem si spoustu otázek, na které jsem nutně potřebovala znát odpovědi. Knihu se těžko odkládá. Toužíte se totiž dozvědět, jak to ve skutečnosti bylo a v závěru zjistíte, že opravdu nic a nikdo není, jak to zpočátku vypadá, jak slibuje obálka knihy. Autorka postupně odkrývá karty, už si myslíte, že víte, ale nevíte vlastně vůbec nic. Na závěr do sebe vše hezky zapadne. To se mi na knize hodně líbilo, jak autorka do detailu vše promyslela. Naservírovala nám zajímavý vývoj událostí s velmi překvapivým rozuzlením na závěr. Čekala jsem cokoliv, ale toto opravdu ne. Po té, co se zpětně zamyslíte, vám dojde plno drobných detailů. Já prostě tento typ knih miluji - když už si myslím, že jsem to celé prokoukla, nakonec jsem vedle jak ta jedle. 

"A tehdy, když ta slova slyším, se ve mně něco sepne. Cosi důležitého se probíjí mlhou, která obestírá mé vědomí. Poznání. Pomsta, buší mi v hlavě. To o pomstu mu jde. Postará se, abych byla potrestaná."

Na závěr musím pochválit nádhernou obálku a velmi příjemný font písma. Kapitoly jsou krátké, což vás nutí číst dál a dál. Rovněž oceňuji, že každá kapitola začíná na novém listě, knihu to jako takovou celkově posunuje o úroveň výše. Rozsah knihy je sice kratší (240 stran), přesto jsem neměla pocit, že bych byla o něco ochuzena. Děj je přesně tak dlouhý, jak jen potřebuje být. Neměla jsem ani pocit rychlého či unáhleného konce, jak to u některých knih bývá. Celý příběh si maximálně užijete a zaručuji vám, že knihu nebudete chtít odložit.





Pokud toužíte po napínavém psychologickém příběhu s tíživou atmosférou a nečekaném rozuzlení, pak je kniha určená právě pro vás. 




100 %



Děkuji nakladatelství LEDA za poskytnutí recenzního výtisku a skvělého čtenářského zážitku. Knihu si můžete zakoupit zde.


10 komentářů:

  1. Tak to jsem ráda, že se kniha líbí. Já si na ni dělám zálusk a čekala jsem na další recenze :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Líbí, opravdu po dlouhé době, která mě fakt nadchla. Myslím, že další recenze ještě budou, co jsem tak viděla rozbalovačky okolo :D

      Vymazat
  2. Ahoj, jak se znám tak podle názvu a anotace bych si knihu nepořídila. Odradilo by mě že je to thriller, ale po tvé recenzi na ní začínám mít spadeno :) Zní zajímavě a hlavně napínavě. Díky.

    Mermaidka ze čtecího koutku

    OdpovědětVymazat
  3. Čekala jsem na nějakou recenzi, abych věděla, jestli se do knihy pouštět nebo ne. Asi si o ní napíšu k Vánocům.:)

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezky napsáno. Nejspíš po knize také sáhnu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud máš ráda tenhle typ knih, tak určitě nebudeš zklamaná :-)

      Vymazat
  5. Pěkná recenze! :) Byla jsem zvědavá, co na knížku řekneš a asi se po ní půjdu podívat! :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.