RECENZE: Seznam mrtvých | Jennifer L. Armentrout

autor: Jennifer L. Armentrout
překlad: Renata Heitelová
originální název: The Dead List
nakladatelství: Baronet
počet stran: 344

Jednu dobu se tato knížka hojně objevovala na knižních blozích, narážela jsem na ni opravdu všude a po přečtení několika recenzí jsem si knihu koupila. Ale na první pohled mě upoutala obálka. Ta je opravdu vydařená. Bez té bych si knihy vůbec nevšimla anebo ji jednoduše přehlédla.

Ella se před pár měsíci rozešla se svým přítelem Gavinem. Na začátku nového školního roku se s kamarádkou Linds rozhodnou, že si poslední rok na střední škole užijí naplno. Ovšem cestou z večírku je Ella přepadena neznámým útočníkem a všechno se změní. Sedmnáctiletá studentka se ocitá v centru vyšetřování pokusu o vraždu, přesto se snaží vrátit do zaběhlých kolejí.

Ella nedokáže setřást pocit, že ji někdo sleduje. Když se začnou záhadně ztrácet její spolužačky a objevovat mrtvá těla, dívka začne podezírat i své nejbližší přátele, včetně pohledného trenéra sebeobrany Jensena. Navíc se zdá, že vraždy mají něco společného se starou nešťastnou událostí. V malém virginském městečku Ella náhle neví, komu může věřit.
Seznam mrtvých je napínavý thriller pro mládež protnutý romancí, něco jako filmový Vřískot namíchaný s autorčiným románem Neohlížej se.

Sedmnáctiletá Ella společně se svou kamarádkou Linds nastupují po prázdninách do maturitního ročníku, který si hodlají užít naplno, ale hlavně singl. Když je však Ella cestou z večírku přepadena, všechno se změní. Jen náhodou vyvázne s pár šrámy. Najednou se stává středem pozornosti ve vyšetřování pokusu o vraždu, přesto se snaží na vše zapomenout. Ale jde to těžko. Pravděpodobnost, že stejný pachatel zaútočí znovu, je minimální, přesto se Ella přihlásí do kurzu sebeobrany, který trénuje pohledný Jensen.

Ella má neustálý pocit, že ji někdo sleduje. Když se začnou záhadně ztrácet její spolužačky, napadne ji, zda to všechno nesouvisí se starou nešťastnou událostí. Ella se ji snaží vytěsnit z paměti, ale zdá se, že před minulostí se utéct nedá. V podezření jsou její kamarádi a najednou neví, komu má věřit...

Po dlouhé době knížka, kterou jsem slupla jako malinu. Tato kniha mi vyloženě sedla a přesně na takové čtení jsem měla chuť už delší dobu. V prvé řadě však chci říct, že se jedná o čistokrevnou YA literaturu, takže tato kniha obsahuje všechny prvky, které dohromady tvoří YA žánr. Pokud tedy tento žánr nemusíte, vůbec si knihu nepořizujte.

S autorkou Jennifer L. Armentrout se setkávám poprvé a napoprvé mě vůbec nezklamala. Píše totiž velmi čtivě, do knížky se ponoříte ani nebudete vědět jak. Dokázala udržet mou pozornost po celou dobu a knihu jsem nechtěla odkládat. Děj je plný napětí a zvratů, přesto krve moc nečekejte, byť obálka evokuje něco jiného. A mimochodem - ta obálka je hodně vydařená, ale o tom už se zmiňuji na začátku.

V knize vystupuje hned několik postav, ale čtenář nemá problém se v nich orientovat. Ella je sympatická sedmnáctiletá holka u které není potřeba se bát velké naivity, která takovýmto hrdinkám mnohdy nechybí. Ella se chová přiměřeně ke svému věku a vcelku logické myšlení jí nechybí. Autorka se ovšem nevyvarovala předvídavému ději. V knize se vyskytlo pár scén, kterými si připravila "půdu" pro další vývoj v příběhu, a to celkem okatě a ne jednou. Uvedu příklad: matka Elly odjíždí z města a Ella je sama doma, tudíž je celkem víc než jasné, že se něco stane a není to jen tak pro nic za nic. Tím chci jen poukázat na to, že některé scény byly dost předvídatelné. Ale nebylo jich mnoho a celkový zážitek z knihy mi to nepokazilo.

Kniha je psána z pohledu Elly, což čtenáři ještě více přiblíží její pocity a emoce, které prožívá s první láskou, ale také strach o svůj život. Romance v knize mi nevadila, i když některé scény byly úsměvné. Celkový zážitek mi to však nepokazilo.

Zápletka byla velmi zajímavá a její rozplétání uvěřitelné. Konec byl hodně povedený a řekla bych že i typický pro tento žánr. Co mě více méně mrzelo, bylo to, že ne úplně vše bylo čtenáři vysvětleno. Po dočtení knihy mi v hlavě vyvstalo několik otázek, na které jsem nedostala odpovědi. Nevím, jestli to byl autorčin záměr, ale očekávala bych uspokojivější vysvětlení.

Přesto, že se jedná o YA literaturu, která je určená především pro mládež, knihu si rozhodně užijí i dospělí čtenáři, kteří si také přijdou na své. Pokud ještě nejste rozhodnutí, tak teď nastala ta pravá chvíle si knihu pořídit.

90 %

Čtete rádi YA literaturu?

Četli jste Seznam mrtvých?