RECENZE: Vír | Frode Granhus

autor: Frode Granhus
překlad: Eva Dohnálková
originální název: Malstrommen
nakladatelství: Jota
rok vydání: 2014
počet stran: 320

Na ostrově Landegode v severním Norsku je slyšet děsivý křik, který přiláká pozornost dvou chlapců hrajících si na pobřeží. Na skalisku nad vodní hladinou naleznou muže s rukama pevně připoutanýma ke skále pod ledovou vodou. O několik dnů později najdou dva tesaři ve sklepě opuštěného přístaviště muže přivázaného ke kamnům. Jen tak tak se ho podaří zachránit... Policejní inspektor Rino Carlson má pocit, že se tyhle dvě události až nápadně podobají dávnému případu, který se mu nepodařilo vyřešit, a rozhodne se, že tentokrát pachatele vypátrá stůj co stůj. Do toho ale musí řešit ještě starosti s dospívajícím synem a nepřekonatelnou chuť na sladké...

Ve stejnou dobu o 90 kilometrů dál najdou staří manželé při procházce po pláži porcelánovou panenku připoutanou k lýkovému voru. Tuší, že jde o varování, ale policie je nebere vážně. Policista Niklas Hultin, který se právě přistěhoval z hlavního města, je zvyklý na jiné případy a nalezená panna a vykradené garáže mu připadají úsměvné. Když je však o několik dnů později na kraji pláže objevena žena v bezvědomí, navíc v šatech, které připomínají šaty vyplavené panenky, je nucen připustit, že i poklidné vesnice mají svá tajemství. Niklas Hultin musí navíc kromě podivných vražd řešit i problémy doma a zdá se, že jeho práce začíná až podivně zasahovat do jeho soukromého života. Napětí vzrůstá, případy se splétají a rozplétají...

Drama zasazené do monumentální severonorské krajiny vás vtáhne do děje a nepustí až do poslední stránky.

Dva muži. Dvě místa. Dva na první pohled nesouvisející zločiny.

Ostrov Landegode. Bodø
První muž je nalezen se spoutanýma rukama v ledové vodě, druhý ve sklepě s rukama připevněnýma na rozžhavená kamna. Náhoda? Těžko. Může jít o mstu? U obou mužů se našel tajemný obrázek, který jako by kreslilo dítě. Co vyobrazuje? Pověřen k prošetření obou případů je policista Rino Carlsen, rozvedený otec dvanáctiletého Joakima, kterého má ve střídavé péči. Rino se snaží najít spojitost mezi oběma muži. Kam Rina stopy zavedou? A kdo za oběma zločiny může stát?

Bergland. 90 km severně od Bodø
Niklas Hultin se se svou ženou Karianne přestěhoval do Berglandu z hlavního města. Tam byl zvyklý na jiné případy, než obyčejné vykrádání garáží či vyplavení panenek na lýkových vorech. Když je však nalezena žena v bezvědomí, oblečená stejně jako jedna z panenek, začne tento případ brát víc než vážně. Zřejmě i Bergland má svá tajemství, která by neměla vyplout na povrch. Navíc se zde motá podivný Tulák, který každý den od rána do noci ryje v zemi, aby našel svou ztracenou sestru Lineu. Může to spolu nějak souviset?

Bodø a Bergland zdánlivě nic nespojuje. Brzy se však oba případy propojí a nebude snadné je rozplést.

Evil walks behind you
Evil sleeps beside you
Evil talks arouse you
Evil walks behind you

Frode Granhus byl pro mě dosud neznámým autorem. Vír není jeho prvotina, ale zatím jediná kniha, která byla u nás vydána. Doufám, že se dočkáme i dalšího dílu, který se jmenuje Bouře a na zadní straně Víru je malá upoutávka se slovy, že se kniha připravuje. Vír byl ovšem vydán již v roce 2014 a Bouře stále nikde. Těžko říct, kde to vázne.

Co říci úvodem. Tato krimi ze severního Norska mě moc mile překvapila. Knize nechybí zajímaví hrdinové - policisté - v Bodø vyšetřuje Rino Carlsen, otec dvanáctiletého syna Joakima, se kterým mlátí puberta a Rino se mu snaží přiblížit jak nejvíc to jen jde. Není to však jednoduché. V Berglandu vyšetřuje neméně sympatický Niklas Hultin, který má těžce nemocnou manželku, jíž může zachránit jedině tak, že jí daruje svou ledvinu. Z toho má však panický strach.

Případ v Bodø bude celkem rychle vyřešen. Zde mě tedy zarazilo, že Rino nechá pachatele na svobodě a odjede si v těch svých dřevácích dále pátrat do Berglandu. Niklas zde pomalu skládá celý příběh střípek po střípku, jenž má kořeny v hluboké minulosti. Celou knihu ozvláštňuje příběh Andrey a Edmunda, který je velmi zajímavý, ale smutný. S blížícím se koncem stoupá napětí a obracíte stránku za stránkou až k finálnímu rozuzlení, které je nečekané a přímo se dotkne jednoho z hlavních hrdinů.

Líbilo se mi paralelní vyprávění obou dějových linií, i když jsem byla zpočátku dost zmatená. Nikdy si totiž před samotným čtením knihy nečtu anotaci, abych si sama sobě dopředu nic neprozradila, a tak mi trvalo delší dobu, než jsem pochopila, že jsou dvě různá místa a dva různí policisté. Přitom kapitoly jsou jasně nadepsané. Ale to se jedná jen o mou nepozornost.

Plný počet hodnocení dát ovšem nemohu, protože v polovině knihy jsem měla pocit, že děj stagnuje. Případ v Bodø se zdál být vyřešen a já nabyla dojmu, že mě jako čtenáře už nic nového nečeká. Samozřejmě tomu tak nebylo, ale přesto jsem se párkrát přistihla, že jsem myšlenkami jinde.

Negativně hodnotím i obálku, která je s prominutím příšerná a při čtení jsem ji musela důkladně schovat, aby mi nekazila požitek ze čtení. Rčení, že šaty dělají člověka, klidně vztáhnu i na tuto knihu.

Tato nenápadná knížka, prostá mediálního humbuku, si určitě zaslouží vaší pozornost. Pokud máte rádi severskou krimi, s touto knihou určitě nešlápnete vedle. Opravdu vřele doporučuji.

Knihu můžete zakoupit za akční cenu 68 Kč přímo na stránkách nakladatelství Jota.

80 %