RECENZE: Sucho | Jane Harper

autor: Jane Harper
překlad: Barbora Doležalová
originální název: The Dry
nakladatelství: Host
počet stran: 384

Odlehlý australský venkov odkrývá svá dávná tajemství.

Australské městečko Kiewarra sužuje dlouhodobé sucho, které si vybírá daň nejen na přírodě a dobytku, ale i na psychice místních obyvatel. Na jedné z farem najdou mrtvou ženu a jejího syna. O kus dál stojí auto otce rodiny Luka Hadlera, ten pravděpodobně manželku i dítě zastřelil a pak spáchal sebevraždu.

Na pohřeb přijíždí Lukův dávný kamarád, federální policista Aaron Falk, který v městečku prožil dětství. Vrací se nerad, počítá hodiny, kdy bude moct zase odjet. Od začátku je zřejmé, že tady není vítán.

Na naléhání Hadlerových Falk spolu s místním policistou Racem znovu neformálně otevřou vyšetřování zdánlivě jasného případu. Postupně vycházejí najevo různé maličkosti, které nahlodávají zprvu nezpochybnitelnou verzi o dvojnásobné vraždě a následné sebevraždě. Jak Falk proniká do okolností úmrtí, otevírají se staré rány a vznikají nové. Aaron a Luke totiž měli tajemství. Tajemství, o němž si Falk myslel, že je dávno pohřbené, ale po Lukově smrti opět vyplouvá na povrch…

Aaron Falk přijíždí do Kiewarry na pohřeb Luka Hadlera, jeho dávného kamaráda, který měl údajně zastřelit svou manželku Karen a sedmiletého syna Billyho a poté obrátit zbraň proti sobě. Falk před dvaceti lety narychlo opustil toto městečko a už by se sem nejradši nevracel. Útěku totiž předcházela tragická událost, při níž utonula Ellie, jeho a Lukova kamarádka. Navíc se mezi jejími osobními věcmi našel vzkaz, na němž stálo pouze Falkovo jméno. Falk nikdy nezjistil, proč si Ellie napsala zrovna jeho jméno na papírek. Zároveň odmítá, že by měl s její smrtí cokoliv společného. S Lukem však měli jedno tajemství, které mělo být dávno pohřbené, ale po Lukově smrti začne vyplouvat na povrch.

Falk přijel do Kiewarry výhradně na popud Gerryho Hadlera, Lukova otce, s jehož rodiči měl velmi dobrý vztah. Ti nevěří tomu, že by byl Luke schopen zabít vlastní manželku a dítě. Požádají proto Falka, aby zjistil, zda Luke neměl finanční problémy, které by mohly zapříčinit onu tragédii. Spojí se s místním policistou Racem a rozhodnou se neformálně otevřít vyšetřování zdánlivě jasného případu.

Kiewarru, městečko v jihovýchodní Austrálii, sužuje dlouhodobé sucho, které se psychicky podepisuje na místních obyvatelích. Jedná se o nejhorší sucho za posledních sto let. Nepršelo zde již dva dlouhé roky a sucho si vybírá svou daň na přírodě i zvířatech. Za vše může zvláštní jev, který se nazývá El Niño. Zdejší lidé pravidelně sledují meteorologické předpovědi, ale nezbývá jim nic jiného, než se modlit za každou kapku. Autorce se povedlo brilantně vylíčit tíživou atmosféru panující v Kiewaře, kterou zapříčinilo sucho, jež je v knize popsáno dokonale.

Aaron Falk, hlavní postava tohoto románu, prožil celé dětství v Kiewaře, jako dospívající kluk ji opustil a začal žít nový život v Melbourne, kde se stal federálním agentem vyšetřujícím finanční zločiny. Autorka jej vylíčila jako celkem tichého, racionálně založeného člověka, kterého si oblíbíte nejen pro tyto jeho vlastnosti. Mezi místními obyvateli se však necítí vůbec dobře. Hodně místních si totiž myslí, že má něco společného s Eliiným utonutím. Je zde považován za psance a místní mu to dají nejednou najevo. V těchto chvílích vám bude Falka nejspíš líto a budete s ním soucítit, i když nebudete tušit, kde je vlastně pravda.

Ostatní postavy jsou jeho opakem. Projevuje se na nich vliv dlouhodobého sucha, bez vody není krmivo pro dobytek. Farmaření je zde totiž důležitým zdrojem obživy. Rovněž mají místní lidé v pamětí tragickou událost, která dodnes nebyla spolehlivě objasněna.

Původně jasný případ vícenásobné vraždy a následné sebevraždy se pomalu ukazuje v jiném světle. Objevují se nové důkazy, které zpochybňují původní závěry. Při vyšetřování se Falkovi vynořují dávné vzpomínky, které pomalu odkrývají, co se tehdy vlastně stalo. Tato dějová linka mi přišla mnohem zajímavější než ta současná. Děj je tak pomyslně rozdělen na přítomnost a minulost, která je psána kurzívou pro lepší orientaci v textu.

Sucho mi malinko připomnělo sérii z Ostrova Lewis od Petera Maye. Podobnost tkví hlavně v tom, jak hlavní hrdina s příchodem do Kiewarry vzpomíná na minulost. Dovolím si rovněž Aarona Falka srovnat s Finem Macleodem, který byl také poznamenaný ztrátou blízkého člověka. Podotýkám, že toto je jen můj osobní názor.

Kniha je čtivě napsaná, kapitoly jsou dlouhé tak akorát a stránky vám ubíhají pod rukama. Zaručuji vám, že knihu nebudete chtíti odložit a budete se těšit na každý čas strávený s ní. Sucho si zaslouží vaši pozornost.

Závěr mě teda dost překvapil, ale v pozitivním slova smyslu. Autorka totiž čtenáře celou dobu vodí za nos, což se jí opravdu povedlo. Klobouk dolů. Celou dobu totiž směřujete pozornost určitým směrem a ani ve snu vás nenapadne, že by to mohlo být úplně jinak. Samotný konec je napínavý a budete se spolu s hrdiny modlit, aby vše dopadlo dobře. Co je totiž největším strašákem déletrvajícího sucha? Ano, je to samozřejmě oheň, který by mohl způsobit nepředstavitelnou katastrofu.

Pokud tedy toužíte po nevšedním čtenářském zážitku, zajímavé zápletce a nečekaném rozuzlení, vše odehrávající se v neokoukaném australském prostředí, je kniha určena právě pro vás. Dávám plné hodnocení a nemohu než vřele doporučit.

Zajímavosti:

• Město Kiewarra, tolik důležité pro tento román, opravdu existuje. Nachází se v australském státě Victoria asi pět hodin jízdy od Melbourne.
  • Autorčin druhý román s Aaronem Falkem, který má momentálně rozpracovaný, vyjde v Austrálii ještě téhož roku. Ve Spojených státech a ve Velké Británii pak o rok později.