středa 7. června 2017

RECENZE: Vraždy v norimberských ulicích | J. Sydney Jones

Share it Please
autor: J. Sydney Jones
překlad: Alena Peisertová
originální název: Ruin value
nakladatelství: Grada
rok vydání: 2015
počet stran: 304 



Anotace:


Zatímco se Evropa připravuje na Norimberský proces, v ulicích zničeného města řádí vrah… Norimberk se stal mrtvým městem. Dvě třetiny obyvatel utekly nebo zemřely, uprostřed města čeká 30 000 těl na pohřbení do masového hrobu. A budou tu souzeni ti nejhorší váleční zločinci v ohromném procesu za pozornosti celého světa. Ale v temných ulicích města vládne chaos. Kapitán Nathan Morgan je jedním z těch, kdo má do města vnést pořádek. Newyorský detektiv, který za války sloužil jako taktik a analytik, je rozený špion – a v roce 1945 není lepší město pro špionáž a pátrání než Norimberk. Zatímco se armáda Spojených států soustředí na boj s Rudou armádou o nadvládu nad válkou zdecimovanou Evropou, po ulicích Norimberku se pohybuje vrah, který se naopak soustředí na okupační vojáky. A Nathan Morgan se ze špiona musí ještě jednou stát „obyčejným“ detektivem…



Moje zhodnocení:


Příběh se odehrává v Norimberku, který je zavalen troskami a kde čeká třicet tisíc těl na pohřbení do masového hrobu. Uprostřed toho všeho se má odehrát jeden z nejsledovanějších procesů, který s napětím sleduje celý svět. Budou zde totiž souzeni ti nejhorší váleční zločinci. Sjíždějí se zde novináři z celého světa a jejich pozornost je upřena právě na blížící se soud. 

Do popředí se pomalu ale jistě dostávají vraždy spojenců, které jsou provedeny s nezvyklou brutalitou. Vyšetřováním je pověřen kapitán Nathan Morgan, newyorský detektiv, jenž za války sloužil jako taktik a analytik a který se zároveň snaží zakrýt svůj židovský původ a své pravé jméno Morgenstein. Vražd stále přibývá a tak si přizve na pomoc Becka, německého kriminalistu, který měl za války problémy kvůli tomu, že odmítal zabíjet Židy. 

Tato zajímavá dvojice rozjíždí pátrání v ruinách zavaleném Norimberku a jediné, čeho moc nemají, je čas. Do zahájení procesu totiž zbývá pár dní a je potřeba vraha dopadnout dříve, než se o jeho řádění dozví novináři, kteří by mohli zastínit celý norimberský tribunál. Podaří se jim to?

Prostředí, do kterého je příběh vsazen, je originální, neboť knih s touto podobnou tématikou mnoho nenajdeme. Mnozí knihu přirovnávají k "berlínské sérii" Philipa Kerra, kterou já jsem ovšem nečetla a tak nemohu srovnávat. 

Autorovi se povedlo vykreslit zajímavé prostředí, které má vskutku depresivní nádech. Je po válce, lidé se soustředí na proces, v němž budou souzeni ti nejhorší zločinci, s jakými se lidstvo kdy setkalo, to vše pod troskami zavaleném městě, kde mezi lidskými ostatky pobíhají krysy. Aby toho nebylo málo, vrah se začne soustředit na spojenecké vojáky. 

Co se týče postav, žádná mi k srdci bohužel nepřirostla. Jejich minulost mě nijak nezasáhla až na jeden moment. Na celém vyšetřování mi přišlo zajímavé to, že ač je hlavní postavou kapitán Nathan Morgan, mnohem bystřejší mi přišel kriminalista Beck, který jej často převyšoval. Do vyšetřování se zamotá i novinářka Kate, která sem přijela sledovat celý proces. Dalšími postavami jsou plukovník Adams, vrchní inspektor Reinhard Manhof, major Hannigan ad.

Pár výtek bych měla ke stylu psaní. Nevím, jestli za něj může překlad nebo to jde na vrub autora, ale kniha se mi celkem špatně četla. Nemohla jsem se pořádně soustředit, myšlenky mi utíkaly stále jinam a já se párkrát v ději ztratila a musela se vracet. Navíc se v knize vyskytuje příliš mnoho postav, některé se dějem však jen mihnou a já se v nich celkem často ztrácela. Rovněž mi vadily autorem často používané zkratky, které v knize nebyly vůbec vysvětleny nebo mi to možná jen uniklo. Poslední věc, s níž jsem měla malinko problém, byla ta, že čtenář byl často o krok napřed před samotnými vyšetřovateli. Na knihách tohoto typu mám radši, když čtenář objevuje nové stopy a skutečnosti spolu s vyšetřovateli. Momentů překvapení je však v knize několik, takže o pár šokujících odhalení nepřijdete.

Závěrem chci shrnout, že se nejedná o špatnou knihu, na můj vkus však zde bylo málo napětí a často jsem se přistihla, že se prostě a jednoduše nudím. Čekala jsem také, že autor se více rozpovídá o Norimberském procesu, ale ten posloužil jen jako kulisa celému příběhu.

Když se zamyslím, komu bych knihu doporučila, tak nejspíš čtenářům, kteří si chtějí oddechnout od všech těch severských detektivek a přečíst si zase jednou něco trochu jiného. 



70 %


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Grada, která tuto knihu vydala pod značkou Cosmopolis. Knihu si můžete zakoupit zde.

2 komentáře:

  1. Kniha mě docela zaujala, píši si ji na seznam a snad se k ní někdy dostanu :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.