pondělí 3. července 2017

RECENZE: Hlídači | Neil Spring

autor: Neil Spring
překlad: Kamil Šivák
originální název: The Watchers
počet stran: 408

V době vrcholící studené války provedli úředníci na ministerstvu obrany vysoce tajné vyšetřování neobvyklých událostí, které se udály na členitém pobřeží Pembrokeshirského národního parku, kterému se říká "The Broad Haven Triangle“. Všechny noviny hlásaly: světla a předměty se vznášely na obloze, přízračné postavy nahlížely do oken statků, lidé i zvířata mají strach. Po třiceti letech byl úředník, který měl na starosti spisy týkající se těchto událostí, z Národního archivu propuštěn. Byl vyzván, aby podal nové svědectví o tom, co ví, co stálo ve spisech. Jeho svědectví otřáslo samotnými základy britské vlády. Toto je jeho příběh.

Hlavním hrdinou a zároveň vypravěčem je Robert Wilding, který pracuje v parlamentním výboru pro obranu jako odborník na vojenské aktivity na obloze. Dětství prožil v Brawdy do doby, než jeho rodiče tragicky zahynuli při Velké potopě, jež se roku 1963 přehnala přes Haven. Od té doby už nic nebylo jako dřív. Chlapce se ujal jeho dědeček, který byl na svůj věk velmi vitální, protože se zcela sám staral o svou farmu v Ravenstone ležíc kilometry od civilizace.

Mapka sloužící pro lepší orientaci

Dědeček se brzy ukáže jako fanaticky věřící člověk, který neustále vykřikuje nějaké modlitby a mluví o věcech, jež nedávají smysl. Nedlouho po zabydlení se přijde noc, která Roberta poznamená na celý život. Zažije tajemné setkání s mužem, jenž má zářivě bílé vlasy a voskově bílou pleť s velmi pronikavým pohledem a žádá o vpuštění do domu. Na poslední chvíli zasáhne dědeček, který prásknutím dveřmi a modlitbami podivného muže odežene. Když se zvědavý Robert zeptá, kdo byl ten tajemný muž, dědeček mu začne vyprávět o podivných obrech, Hlídačích, kteří žijí na samotné hraně tohoto světa, jejímž úkolem je dostat se do mysli člověka a pak ji zahltit nepředstavitelnými hrůzami. Poté začnou zuřivě blikat žárovky, jedna z lamp praskne a po místnosti se rozprskne sprška střepů. Nakonec dům obestoupí několik mužů...

"Hlídači byli souzeni samotným Bohem a spoutáni na dobu sedmdesáti generací. Jejich obličeje jsou vytvořeny ze stínů a ten, kdo na ně pohlédne, zemře."

Od této děsivé noci již uplynulo mnoho let, Robert se dávno odstěhoval do Londýna, kde se vypracoval na nynější post. Jednoho dne však dojde v parlamentu k výbuchu, při němž je Robertova kamarádka Selina vážně zraněna, která před upadnutím do kómatu stihne Robertovi říct, že viděla tváře, jež byly vytvořené ze stínů. V tu chvíli se Robertovi vrátí vzpomínky na dětství strávené v Ravenstone a onu děsivou noc, na kterou už skoro zapomněl. Dozvídá se, že v Havenu dochází k dalším nevysvětlitelným úkazům, které jej přimějí vrátit se zpět do míst, kam by se nejraději už nikdy nevracel, a racionálně tyto úkazy vysvětlit. V blízkosti se totiž nachází americká vojenská základna, která uvnitř cosi skrývá...

Hlídači jsou druhou knihou autora Neila Springa. Jeho prvotina Lovci duchů sklidila u veřejnosti i odborníků velký úspěch. Výtečné recenze zaujaly renomovanou televizní a filmovou produkční společnost All3Media, která koupila ke knize práva. Autor povzbuzen úspěchem první knihy vydal v roce 2015 svůj druhý román s názvem Hlídači (The Watchers).

Kniha je inspirována skutečným případem o pozorování UFO, které se událo v Broad Havenu (Wales, Anglie) v zimě roku 1977, kdy skupina školáků Pembrokeshireské základní školy viděla přistát v poli v blízkosti školního hřiště stříbrné plavidlo doutníkového tvaru. Když byli žáci vyzváni, aby tento objekt nakreslili, s pár odchylkami se jejich kresby až neuvěřitelně podobaly. Po tomto incidentu došlo na témže místě k dalšímu spatření UFO. Oblasti se začalo říkat "The Broad Haven Triangle" (Broadhavenský trojúhelník).

Autor skutečně ono místo navštívil a vyzpovídal svědky dávného incidentu, přičemž použil jejich výpovědi do své knihy, která, i když je jen fiktivním příběhem, líčí skutečnosti, jež jsou v mnoha případech očitými svědectvími místních lidí. Autor vsadil na originálnost, jež je hlavním tahounem celého příběhu. Zakomponoval do knihy nejen UFO a právě probíhající studenou válku, ale i víru lidí, kteří se vyrovnávají s incidentem podle svého. Při čtení vám bude příjemně mrazit v zádech a často budete přemýšlet, jak moc je celý příběh skutečný.

Hlídači jsou směsicí sci-fi, hororu a špionážního románu, jimž nechybí notná dávka mysterióznosti. Autor celý příběh napsal velmi čtivým stylem, který vás doslova pohltí a mnohdy budete mít problém se od knihy odtrhnout. Až tak vás připoutá. Čtení Hlídačů pro mě byla doslova jako droga, bez níž jsem  nemohla normálně fungovat. Myslela jsem na knihu, kudy jsem chodila a kdybych měla čas, přečtu ji na dva zátahy. Opravdu dlouho se mi nestalo, že by mě kniha tak vtáhla. Mohly za to i krátké kapitoly, které vždy končily v tom nejnapínavějším okamžiku a nedovolily vám knihu ani na krátko odložit. Pro mě jsou Hlídači nejlepším letošním počinem, který vydalo nakladatelství Omega a který jsem měla možnost si přečíst.

Malinko u mě pokulhává závěrečné vyústění, které i přesto, že se jedná o fikci, bylo pro mě už moc překombinované. Celkový dojem z knihy mi to však vůbec nepokazilo.

Komu knihu doporučit? Zejména čtenářům, kteří rádi čtou o UFO, různých nevysvětlitelných úkazech a paranormálních jevech. Zárukou je příjemné mrazení v zádech a hutná tíživá atmosféra, která vás obklopí.

95 %

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega. Více o knize se dozvíte zde a zakoupit ji můžete zde.