čtvrtek 20. července 2017

RECENZE: Smrt poctivého lichváře | Stanislav Češka

autor: Stanislav Češka
nakladatelství: MOBA (Moravská bastei)
počet stran: 224

Za detektivem Berkou přichází jeho dávná láska z doby, kdy byl ještě kapitánem kriminálky Veřejné bezpečnosti. Její manžel před pár dny beze stopy zmizel cestou do práce a policejní pátrání nepřináší žádné hmatatelné výsledky. A tak si žena vzpomněla na svého bývalého přítele v naději, že by jí mohl pomoct. Berka se, s vervou sobě vlastní, zase jednou začíná plést vyšetřovatelům z mordparty do práce a zjišťuje, že minulost pohřešovaného je nadmíru zajímavá… Příběh je inspirován skutečným případem vraždy brněnského podnikatele.

Jednoho dne se Stanislav Berka vypraví do své kanceláře s úmyslem, že bude celý den lenošit a nic nedělat. Jeho plány však překazí návštěva jeho dávné lásky, která pátrá po svém manželovi, neboť před pár dny beze stopy zmizel cestou do práce a policejní pátrání nepřináší žádné hmatatelné výsledky. Její jedinou nadějí zůstane její dávný přítel, který se do pátrání pustí s vůlí sobě vlastní. Postupem času Berka zjišťuje, že motivy ke zmizení pohřešovaného mohl mít prakticky každý z jeho okolí, protože nejen, že kšeftoval s ojetými vozy, ale půjčoval i mnohamiliónové částky...

Se Stanislavem Berkou se mnozí čtenáři setkávají již po deváté, pro mě to však bylo první setkání s touto sympatickou hlavní postavou. Berka pracuje už několik let jako soukromý detektiv, ale může se pochlubit tím, že kdysi šéfoval brněnské kriminálce. S bývalými kolegy brněnské mordparty se stýká dodnes, což mu přináší jisté výhody při jeho vlastním pátrání.

Detektivka Smrt poctivého lichváře je zajímavá hlavně tím, že případ, který je vylíčen v knize, se skutečně stal a úspěšně jej vyřešili kriminalisté z brněnské mordparty. Autor v úvodu nastiňuje skutečné okolnosti případu a samozřejmě zdůrazňuje, že brněnským kriminalistům nikdy nepomáhal při objasňování případu žádný soukromý detektiv. Toto je pouze autorova fantazie.

Co se týče autora Stanislava Češky, ten žije stejně jako hlavní protagonista jeho knih v brněnské čtvrti zvané Bystrc. Autor vystudoval technickou kybernetiku na elektrofakultě Vysokého učení technického v Brně a od ukončení studií pracuje jako softwarový specialista. K napsaní série o soukromém vyšetřovateli Stanislavu Berkovi jej inspirovala americká drsná detektivní škola v podání autorů Raymonda Chandlera, Rosse Macdonalda nebo Roberta B. Parkera. Jelikož má autor rád i historii, rozpracoval sérii historických detektivek z období raného středověku v naší zemi, které vydává opět nakladatelství MOBA.

Pokud bych měla zhodnotit samotný obsah knihy, špatný vůbec není. Autorův styl je čtivý, nejvíce mě bavilo samotné vyšetřování a pátrání po minulosti pohřešovaného a po něm samotném. Pár výtek mám však k "omáčce okolo". Myslím si, že v knize je plno zbytečných popisů, například podrobný popis Berkovy kanceláře včetně nábytku a jeho uspořádání mě neskutečně nudil. Totéž Berkova minulost s jeho dávnou láskou. Stačilo ji nastínit jen pár větami a ne se v ní dopodrobna nimrat. Čím více stránek přibývalo, tím jsem měla větší tendence tuto nudnou vatu přeskakovat, což jsem nakonec i dělala, protože na samotné vyšetřování to nemělo pražádný vliv. Je to celkem škoda, protože by stačilo málo, aby se z této průměrné detektivky stala mnohem kvalitnější četba.

Jestliže hledáte četbu, při které nemusíte moc přemýšlet, je tato kniha pro vás jako stvořená, náročnější čtenáři by však mohli být zklamaní. Kniha je rovněž určená pro milovníky edice Původní česká detektivka, kterou si nesmíte nechat ujít, jedná se totiž o její 260. svazek.

70 %

Děkuji nakladatelství MOBA za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit přímo zde.