RECENZE: Strom lží | Frances Hardinge

autor: Frances Hardinge
překlad: Marek Čtrnáct
originální název: The Lie Tree
počet stran: 352

"Nevinná lež neexistuje"

Faith je dívka jako každá jiná. Tedy na první pohled. Vždy shlížela ke svému otci, reverendu Sunderlymu, který byl jeden z nejslavnějších přírodovědců své doby. I Faith měla ke vědě blízko, ale jako dívka nesměla dávat najevo svou chytrost. Nikdy si však nestěžovala, tedy do doby, kdy hrozící skandál nedonutil rodinu opustit rodný Kent a uchýlit se na maličký ostrůvek Vane. Faith zde nikoho nezná, navíc místní obyvatelé nejsou její rodině vůbec nakloněni. Když po pár dnech reverend za podivných okolností zemře, Faith s hrůzou zjišťuje, že nikdo nemá v úmyslu vyšetřit, co se vlastně stalo. Místní označí reverenda za sebevraha a nedovolí mu spočinout v hrobě na svaté půdě. Než koroner vyšetří, co smrt způsobilo a o všem rozhodne soud, musí Faith zjistit pravdu. Naštěstí je v reverendových dokumentech stopa o tajuplné rostlině, která má moc odměňovat lež pravdou. Faith nikdo nebere vážně a tak se pustí do vyšetřování sama. Jedinou možností je právě Strom lží - musí lhát, aby odhalila pravdu. Bohužel se dozví spoustu věcí, které by bylo lepší nevědět...

Strom lží je úžasná kniha, v níž se snoubí mystika, tajemno, fantazie a věda. Kniha je v tomto ohledu naprosto originální a s podobným námětem jsem se dosud nesetkala.

Co se týče začátku, zde jsem bohužel měla menší problém zorientovat se v příběhu. Netušila jsem, v jakém období se zmiňovaný příběh odehrává, často jsem si podle různých indicií tipovala. Následně zmíněný letopočet (1860) mě celkem překvapil, hádala jsem spíše konec devatenáctého nebo spíše začátek dvacátého století.

Pokud se vrátím zpět k začátku knihy, musím přiznat, že mě spíše nudil. Autorka si libovala v popisných scénách, které byly často rozvleklejší, než bych si přála. Dalším problémem bylo to, že jsem se delší dobu nemohla zorientovat v postavách, ani v jejich jménech (kromě hlavní hrdinky). Často mi myšlenky utíkaly jinam a tak bylo těžké se do příběhu zcela ponořit. Na vině byla i má netrpělivost, protože jsem s nadšením očekávala, kdy konečně na scénu vstoupí onen slavný Strom lží, který hraje velmi důležitou roli. První třetina knihy uběhla a konečně jsem se dočkala a Strom lží přichází na scénu.

Strom lží je totiž unikátní rostlina, která ke svému růstu potřebuje naprostou tmu a právě světlo ji může nenávratně poškodit či dokonce zahubit. Potravou tohoto tajemného stromu jsou lži, které mu musíte dodávat, aby vám pak za odměnu poskytl ovoce s hořkou dužinou, po jehož pozření poznáte pravdu, po níž jste původně toužili. Musíte však počítat i s tím, že se často dozvíte věci, které by měly zůstat utajeny. Ač si to mnohdy neuvědomíte, Strom lží vás ovlivňuje víc, než byste si kdy připustili.

"Po zádech jí pochodoval průvod imaginárních mravenců. Ten tvar listů, které se větvily a zužovaly do dvou úzkých špiček, se nedal splést. Viděla jejich podobu pečlivě nakreslenou  otcově deníku. Tohle byl Strom lživosti, jeho největší tajemství, jeho poklad a jeho zkáza. Strom lží. Teď patřil jí, a před Faith se táhla cesta, kterou její otec nikdy nedokončil."

Když se zpětně ohlédnu, každé slovo v knize dávalo smysl, ale to jsem pochopila až později, takže pokud vás začátek spíše nudí, vytrvejte, příběh vás pak odmění zajímavými detaily, které jsou zprvu čtenáři ukryté. Jak je na zadním přebalu knihy uvedeno, že: "V knize není jediné slovo navíc a každá kapitola odhaluje nová překvapení", tak s tím musím jen souhlasit. V knize není žádné slovo navíc, každé má svůj smysl a svou důležitost.

Velmi mě bavila postava Faith, která byla pod vlivem Stromu lží a spolu s ní zažíváte její proměnu, která je patrna po celý děj. Z hodné zakřiknuté Faith mající oči jen pro svého otce a vědu se stává zvědavostí posedlá dívka, která je schopna kvůli pravdě související s očištěním otce lhát a roznášet lži, které mohou velmi ublížit, a jít doslova přes mrtvoly. Faith nevěří nikomu, dokonce ani vlastní rodině, spojence nakonec získá přímo na ostrově Vane, ale tomuto spojenectví bude předcházet nedůvěra pramenící z čiré nenávisti.

Spojení s vědou jsem si maximálně užívala, biologie je můj obor a bylo vtipné sledovat, jak se na vědu pohlíželo v době minulé. Nejvíce mě bavil doktor Jacklers a jeho měření lebek, hlavně však tehdy všeobecně uznávaný názor, že když mají ženy menší lebky než muži, jsou i méně chytré a na vědění absolutně nevhodné. Některé situace mě od srdce rozesmály, nevím, zda to byl autorčin účel, ale já si knihu i v tomto ohledu báječně užila.

"(...) Na tomto ostrově není muž, žena ani dítě, kterého bych už celá léta neznal. Jistě, máme tu svůj díl "zločinných živlů"... ale žádné vrahy. Věřte mi. Poznal bych je podle sklonu čela."

Rozuzlení celého příběhu je zajímavé, netuctové a originální a cesta k němu není jiná. Na prvotinu velmi povedená kniha s neotřelým námětem a dějem. Po této knize budu vyhlížet další autorčin počin a budu doufat, že bude stejně povedený jako právě Strom lží.

Pokud si chcete přečíst originální příběh opředený tajemnem a mystikou s nádechem thrilleru, kterému nechybí pořádná dávka napětí, určitě sáhněte po Stromu lží, který vás i přes rozvláčný začátek může oslovit ba dokonce i nadchnout.

88 %

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo v e-shopu Knihy Dobrovský.