RECENZE: Příliš krátký provaz | Matthew FitzSimmons

autor: Matthew FitzSimmons
překlad: Richard Olehla
originální název: The Short Drop
nakladatelství: Knižní klub
počet stran: 400

Je to už deset let, co beze stopy zmizela čtrnáctiletá dcera senátora Lombarda. Případ nikdy nebyl vyřešen. Když však Gibson Vaughn, bývalý mariňák a mimořádně schopný hacker, dostane fotografii, na níž je Suzanne, jeho nejlepší kamarádka z dětství, zachycena v době, kdy už se pohřešovala, pouští se do vlastního pátrání. Jenomže podle všeho není jediný, kdo se o osud ztraceného děvčete začne znovu zajímat… Vynikající, akcí nabitý politický thriller!

Hlavním hrdinou je bývalý mariňák a usvědčený hacker Gibson Vaughn, který jednoho dne navštíví podnik Noční ptáci. Ve zprávách opět vysílají záznam z bezpečnostní kamery jedné benzínové čerpací stanice, na které byla Suzanne naposled spatřena. Od té doby uběhlo už dlouhých deset let. Tehdy čtrnáctiletá Suzanne, dcera senátora Lombarda a zároveň Gibsonova kamarádka, které neřekl jinak než Medvídek, zmizela, aniž by komukoliv cokoliv řekla. Když zmizela, Gibson byl pryč. Tehdy jej zatkli právě kvůli senátorovi a usvědčili za hackerství. Dostal na výběr - deset let vězení nebo pět let u mariňáků. Nebylo o čem rozhodovat. Přišel o otce, který kdysi věrně sloužil Lombardovi do doby, než se záhadně oběsil a nikdy nezjistil, proč to udělal. Pak přišel i o nejlepší kamarádku z dětství.

Dnes je bez práce, žena s dcerou ho opustila a musí platit hypotéku na jejich bývalý společný dům, Jisté okolnosti ho však přivedou zpět k počítači, aby Suzanne vypátral stůj co stůj. Vstupuje však na tenký led. Už teď je jasné, že zmizení Suzanne je součástí podivné vyšší hry. Benjamin Lombard, který je nyní viceprezidentem, usiluje ve stranických primárkách o prezidentskou nominaci a v předvečer těchto nominací se stávají někteří lidé nepohodlnými...

"Nikoho netěší, když věšíte člověka, který se tomu nebrání."
                                                                                  George Bernard Shaw

Tento politický thriller je FitzSimmonsovým debutem a zároveň únorovou novinkou Knižního klubu. Ihned po vydání v originále zaznamenal nebývale velkou a kladnou odezvu. A právem. Tato kniha si určitě zaslouží vaší pozornost.

I přes značný rozsah, kdy tato kniha čítá bezmála 400 stran, vám její čtení uteče ani nebudete vědět jak. Jakmile totiž vezmete knihu do ruky, nebudete ji chtít odložit. Přispívá tomu nejen zajímavý a napínavý děj plný nečekaných zvratů v prostředí plném počítačů a machrů přes ně, ale rovněž sympatický hlavní hrdina, který nic nevzdává i přes složitou životní situaci a po hlavě se vrhá do pátrání po své kamarádce. Pomáhají mu v tom dva agenti, parťáci Dan Hendricks a Jenn Charlesová, kteří Gibsona zároveň kontrolují, ale kryjí mu i záda. Kniha je převážně vyprávěna z pohledu Gibsona, ale v knize se objeví více postav - každá bude mít svůj úkol. Svět vysoké politiky je totiž hodně nebezpečný a pokud někomu zkřížíte jeho plány, budete za to bohužel pykat.

Začátek knihy se může zdát trochu těžkopádný. Autor na nás vychrlí spoustu informací, postav, faktů, a čtenář, aby děj pochopil, se musí maximálně soustředit. Poté se rozjíždí děj plný akce, napětí, a zvratů. Pokud budete mít pocit, že v knize už se nic nového dít nebude, bum a je tu další zvrat. A co je hodně důležité, příběh je uvěřitelný. V knihách plných akce se vždycky obávám nesmrtelnosti hlavního hrdiny, neuvěřitelnosti příběhu a dějem přitaženým za vlasy. Tady nic takového nečekejte. Závěr je uspokojivý i když malou výhradu mám, a to, že mohl být více vygradovaný, ale na kvalitě celého příběhu to neubírá. Čtení jsem si maximálně užila a už se těším na další díl série ze s Gibsonem Vaughnem.

Na závěr chci pochválit krásnou obálku, která mě zaujala hlavně tím, že hodně připomíná dnes už kultovní film Matrix. Uvnitř vás čekají přiměřeně dlouhé kapitoly a příjemný font písma, který se velmi dobře čte.

Knihu doporučuji všem čtenářům, kteří vyhledávají politické thrillery, ale naopak i těm, kteří politiku v thrillerech nemusí. Je dávkována tak akorát a nemusíte se bát, že byste příběh nepochopili. K tomu příběhu to prostě patří.

90 %

Jaký názor máte na politické thrillery vy?
Čtete je rádi nebo se jim vyhýbáte obloukem?