úterý 20. února 2018

MINIRECENZE: Nemesis | Copatá máma | Volání anděla

Share it Please

Hezké odpoledne milí čtenáři.



Po delší době vás opět vítám u nepravidelného článku, ve kterém zhodnotím ve formě minirecenzí tři knížky vypůjčené z knihovny. Doufám, že se budou líbit a třeba vás přimějí si některou z nich přečíst. Zároveň se budu těšit na zpětnou vazbu v podobě komentářů :-)


Nemesis│Jo Nesbø


Stručný obsah
Čtvrtá kniha s Harry Holem v hlavní roli.
Harry Hole tentokrát řeší dva případy současně. Nejprve v jedné bankovní pobočce v centru Osla zastřelí bankovní lupič bankovní úřednici poté, co vedoucí nestihne v časovém limitu naházet peníze do připravené kabely. Harry se ujímá případu a dostává novou posilu Beátu Lønnovou, která mu zdatně sekunduje. Beáta zaujme místo po zastřelené Harryho kolegyni Ellen Gjeltenové, jejíž případ nebyl dosud vyřešen. Krátce po zahájení vyšetřování bankovní loupeže je v bytě nalezena Anna Bethsenová, dávná Harryho láska, která měla spáchat sebevraždu právě tu noc, kdy jí byl navštívit Harry Hole, který si však z onoho večera nic nepamatuje. Harry je s oba případy v koncích, a proto se rozhodne požádat o pomoc Raskola, rumunského Roma a zároveň příbuzného Anny, s nímž uzavře dohodu: Raskol mu pomůže najít bankovního lupiče a Harry oplátkou za to odhalí Annina vraha. Kolotoč událostí se rozbíhá.

Proč tato kniha a okolnosti vedoucí k jejímu přečtení:
Jak už jsem několikrát zmiňovala, rozhodla jsem se číst sérii s Harrym Holem popořadě a toto je má čtvrtá kniha s tímto svérázným vyšetřovatelem. Nemesis je můj první re-reading po dlouhé době. Knihu jsem četla před pár lety, v době, kdy u nás vyšla. Už tehdy se mi hodně líbila.

Stručné zhodnocení:
Po Července, která mě trochu zklamala, nastavila Nemesis zase vysokou laťku. Tuto knihu stejně jako Švábi hodnotím plným počtem, neboť jsem si čtení doslova užívala. I když tentokrát Harry vyšetřuje dva případy současně, což se může zdát některým čtenářům příliš komplikované, protože oba případy komplikované jsou, tak mně to vůbec nevadilo. Autorův styl je stejný jako jsme na něj zvyklí už z předchozích knih a z tohoto hlediska se pro čtenáře nic nemění. Harry se do jednoho případu zamotá více, než by chtěl a pátrá po vrahovi jeho dávné lásky na vlastní pěst. Líbila se mi nová postava Beáty, která Harrymu zdárně sekunduje, jen doufám, že vydrží ještě pár dílů, protože kolem Harryho umírá až podezřele moc žen. V tomto díle jsem doufala, že vrah Harryho kolegyně Ellen, který je čtenářovi znám již z předchozího dílu, bude tentokrát dopaden, nakonec její vrah zase uniká. Harry mu je však již na stopě, objevil se totiž nový svědek, který ho může identifikovat. Obě zápletky jsou povedené, možná maličko překombinované, ale nedělalo mi problém se v obou orientovat. Konec byl překvapivý, hlavně co se týče Anny a její smrti. Autor opět dokázal, že je mistr svého oboru a já se budu těšit na další díl. 

✩✩✩✩✩


Copatá máma│Barbora Bečvářová


Stručný obsah
Devatenáctiletá Lucie má pár měsíců před maturitou a spoustu plánů do budoucna, když v tom neplánovaně otěhotní. Po počáteční nejistotě se rozhodne, že si dítě nechá, ale se svou budoucí roli mámy se bude dlouho vyrovnávat. Nejistotu bude střídat strach, zda péči o miminko zvládne, ale oporou jí bude její do nedávna platonická láska Tomáš, s nímž dítě čeká. Dokáže jejich čerstvé zamilování zvládnout takovou zkoušku? K tomu se přidává komplikovaný vztah s otcem a spousta starostí o budoucnost.

Proč tato kniha a okolnosti vedoucí k jejímu přečtení:
Knížku jsem zaznamenala během doby, kdy se o ní zmiňovala Monča alias Mermaidka z Mermaidina čtecího koutku. Zaujalo mě téma těhotenství a nastávajícího rodičovství v souvislosti s mladou studentkou, která má krátce před maturitou a taky to, že se jedná o příběh inspirovaný skutečnou událostí.

Stručné zhodnocení:
Prvně musím říct, že jsem o knížce měla úplně odlišné představy. Myslela jsem si, že příběh bude zcela vycházet z autorčina života a že bude humorně podaná. To, že se jedná jen o částečnou inspiraci, mě celkem zklamalo. Když nad tím příběhem zpětně přemýšlím, myslím, že si ani čtyři hvězdičky, které jsem jí udělila, nezaslouží, protože jsem vůbec nedostala to, co jsem si přála. Celkový příběh je značně oddechový, nekomplikovaný a bez zásadních zvratů. Plyne přesně tak, jak jej čtenář očekává, za to svižně, bez zbytečných popisů či kudrlinek. Knihu jsem měla přečtenou celkem rychle, ale obávám se, že stejně rychle na ni i zapomenu. Ráda jsem si však spolu s Lucií zavzpomínala na své těhotenství a všechny neduhy, které k němu patří, ale naopak i krásné chvíle spojené s mateřstvím. Pokud tedy toužíte po oddechové literatuře a žádném velkém přemýšlení, určitě po této knize sáhněte. Naopak pokud vám vadí předvídatelnost a až přílišná pohádkovost, knize se raději vyhněte.

✩✩✩✩


Volání anděla│Guillaume Musso


Stručný obsah:
V New Yorku na Kennedyho letišti do sebe vrazí muž a žena. Při této nepříjemné srážce si oba nevědomky vymění své mobilní telefony a odletí každý jiným směrem. Když přijdou na svůj omyl, dělí je od sebe deset tisíc kilometrů - Jonathan je v San Franciscu, Madeline v Paříži. Oba jsou na sebe naštvaní, ale zároveň je pohání zvědavost dozvědět se o tom druhém něco víc. Netuší, že je spojuje staré tajemství, které by mělo být raději navždy pohřbeno.

Proč tato kniha a okolnosti vedoucí k jejímu přečtení:
Na tuto knihu jsem byla velmi zvědavá. G. Musso je uznávaný francouzský autor, jehož knihy byly přeloženy do více než 36 jazyků a mnoho jich bylo i zfilmováno. Na autora jsem slyšela jen samou chválu, ale zaznamenala jsem jej teprve s knihou Noc v Central Parku, která nedávno vyšla. 

Stručné zhodnocení:
Určitě nejsem sama, kdo má mnohdy velká očekávání a nakonec je spíše zklamán. Tohle sice není zrovna tak úplně můj případ, ale přesto jsem čekala mnohem větší pecku, než které se mi dostalo. Přesto knihu hodnotím nadprůměrně a další autorovy knihy si určitě nenechám ujít. A teď konkrétně k věci. Autor umí se čtenářem perfektně rozehrát hru, nadhodí mu různé návnady, falešné stopy, a čtenář je pak překvapen, že je vše nakonec jinak. Tohle se mi líbilo. Ze začátku nevinná záměna dvou mobilních telefonů odhalí tajemství dvou lidí, kteří by se jinak v běžném životě nejspíš nepotkali. Náhoda? Proč ne. Bohužel v knize je těch náhod až podezřele moc a příběh působí příliš roztříštěně a překombinovaně. Knize však nechybí napětí, překvapivé scény a zvraty, které vás budou popohánět v dalším čtení. To jsou nejspíš důvody, že jsem téměř čtyř set stránkovou knihu měla přečtenou za dva dny. Konec byl sice malinko předvídatelný a na mě moc "americký", ale i přesto jsem si knihu náramně užila.  

✩✩✩✩

8 komentářů:

  1. Pěkná recenze, nejvíc mě zaujalo Volání anděla. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně také zaujalo Volání aneděla. Doma mám Noc v Central parku,ale ještě jsem ji nečetla.

    OdpovědětVymazat
  3. O Copaté mámě jsem také přemýšlela, ale myslela jsem, jako ty, že je to autobiografie... A ono ne úplně? :/ Tak to mě docela mrzí... Tak uvidím, jestli po ní sáhnu. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No mě hlavně zklamalo, že to nebylo vůbec humorné ani veselé, spíš takové depresivní...škoda

      Vymazat
  4. Tak to mě mrzí, že jsi u Copaté mámy nedostala, to co jsi očekávala. Mě se docela libila, ale určitě pár “much” bych na ni našla.
    Asi bych citovala Týnku, jak nazvala ona své míní recenze: Copatá máma nenadchne, ani neurazí ;)
    Jinak ty druhé dvě knihy mě nelákají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, nenadchne ani neurazí, jako četlo se to fakt lehce, ale přišlo mi to moc depresivní, čekala jsem humornou knihu.

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.